WordPress er efterhånden ved at være en de facto standard for opbygning af hjemmesider – og absolut ikke kun for blogs. Det er der mange gode grunde til, og i flæng kan nævnes, at WP er gratis, er yderst søgemaskinevenligt, hurtigt og med så mange udvidelses- og designmuligheder, at det er nærmest ubegribeligt.
Søgemaskinevenligt CMS
Der er jo en grund til, at førende SEO firmaer verden over benytter WordPress til egne hjemmesider. For eksempel Concept Interest, der er et af de ældste SEO firmaer i Danmark.
Når vi siger, at WP er søgemaskinevenligt, hænger det også sammen med, at hjemmesider bygget i systemet kan gøres endda særdeles hurtige med de rette plugins.
En af de absolut mest vidende om hastighedsoptimering – Kim Tetzlaff – har testet flere plugins, og det er værd at bemærke hans artikel her: http://kim-tetzlaff.dk/w3tc-wpsc-quick-cache.html
Det er nok en artikel, der kræver et vist kendskab til teknikken bag, men for mange ejere af WordPress hjemmesider er det anbefalelsesværdig læsning!
Hvad med andre CMS?
Der er selvfølgelig andre systemer, der udmærker sig – for eksempel det danske Shoporama shopsystem. Andre systemer som Magento kræver mere ekspertindgriben fra folk som Kim Tetzlaff, før de for alvor performer hastighedsmæssigt.
Ofte skal der arbejdes med serveropsætning, caching m.m., og her er det, at eksperter som Tetzlaff nødvendigvis skal på banen.
Du kan i øvrigt teste dine loadtider selv – for eksempel på denne hjemmeside (husk at vælge Amsterdam som testpunkt).
Betyder det så meget?
Ja! Hvis du kører kører AdWords, har loadtiden betydning for din quality score og dermed for din klikpris. Hvis du bryder dig om dine gæster på hjemmesiden, har loadtiden stor betydning – og det gør du selvfølgelig, ikke?
Endelig er loadtiden en af de mange faktorer, der er med til at afgøre, hvordan du bliver placeret på en given søgning i Google.
Altså: Det er ikke nok, at det hele ser smart ud, at det er nemt at konvertere og at du har de rigtige priser på dine produkter. Det skal også gå hurtigt!